Fra drøm til virkelighed – en iværksætterhistorie (Del 1)

Beståmatematik.dk er for alvor blevet en realitet. Det har taget os 1,5 år at nå dertil, hvor vi er i dag – men nu er vi her endelig! Vi er meget stolte over vores site og vores onlinebaseret eksamenstræner i matematik, som skal hjælpe de studerende på ungdomsuddannelserne HF, HHX og STX på niveau a, b og c.

Vores matematik træner går i alt sin enkelthed ud på at sætte gamle eksamensopgaver i system. Vi har udviklet en algortime, som sørger for eleven bliver trænet i alle slags opgaver man kan forvente til eksamen. Samtdigt sørger systemet for, at du bliver trænet i de opgaver du ikke er god til. Systemet hjælper eleverne med at lære fremgangsmåden i eksamensopgaverne via små tips – for når man først kender fremgangsmåden i eksamensopgaverne, så vil man se, at det kun er tallene der ændrer sig. Opgaverne ligner nemlig sig selv år efter år. Derudover har vi samtidigt udviklet muligheden for at gå til en online eksamen, hvor du kan få en vejledende karakter med det samme. Så kan man lynhurtigt se, hvor man står og hvad man har svært ved.

Filosofien bag systemet er udviklet med henblik på, at elever skal lære det basale i skolen. Vi træner eleven ved at træne gamle eksamensopgaver – vi mener nemlig, at hvis man træner og lærer fremgangsmåden i eksamensopgaverne, så får man også en høj karakter!

 

Prøv vores matematik træner gratis og se hvordan du scorer topkarakter i matematik. Kom igang allerede idag. 

Opret bruger nu

 

Vores rejse har været lang – og rejsen er slet ikke slut endnu, for forude venter endnu mere hårdt arbejde, så vi kan blive endnu bedre. Som iværksætter vil man møde mange udfordringer og forhindringer på sin vej, men følesen af, at ting pludselig lykkes er enormt tilfredsstillende. Derfor elsker vi iværksætteri. Samtidigt har vi fået enorm god feedback på vores system, som gør brugeren klar til den skriftlige matematik eksamen.

Opstartsfasen

Allerede i opstartsfasen mødte vi den første udfordring. Hvordan opretter man et selskab? og skal vi betale os fra det? Vi valgte selv at oprette selskabet, da det typisk koster 2-3000 kr., hvis man skal købe sig til ydelsen. Det viste sig at være den første udfordring, da der er en række formalia der skal være på plads i form af vedtægter, stiftelsesdokumenter m.m. Hvis ikke der er styr på disse formalia, vil man få besked fra selskabsstyrelsen, og man skal indsende på ny – det betyder en længere behandlingstid. Det skete for os, men det positive var at vi sparede nogle kroner på selskabsoprettelsen, og kunne bruge dem på udviklingen af vores idé i stedet. Selve behandlingstiden varede lidt over 4 uger.

Udfordringer

Næste udfordring kom hurtigt efter vi havde oprettet selskabet. I starten var det tiltænkt, at vi ville benytte de tilgængelige eksamenssæt som på daværende tidspunkt var tilgængelig på undervisningsministeriets hjemmeside. Vi rettede derfor henvendelse til undervisningsministeriet, og spurgte om vi måtte anvende de gamle eksamenssæt som lå frit tilgængelig for offentligheden. Til vores store overraskelse fik vi svar på vores henvendelse, og svaret var negativt. Det var en meget nedslående besked at få, da vi havde fået den opfattelse ud fra deres hjemmeside, at det blot var en formalitet bare man indhentede tilladelse til det. Ikke nok med det, så ville undervisningsministeriet efter det nye år ikke længere gøre de gamle eksamenssæt offentlige tilgængelige, men i stedet rykke disse over til en lærerplatform. Hvad så nu? Vores idégrundlag blev pludselig revet væk under os på et splitsekund. Al den virak med undervisningsministeriet endte med, at vi besluttede os for at bide i det sure æble – at spørge en advokat til råds. Det kostede os 5.000 kr. eksklusiv moms. Resultatet blev at de havde ophavsretten på deres side. Dobbelt op på øv! var den første tanke. Længere inde i samtalen med advokaten kom han med et forslag. Hvorfor skriver i ikke bare eksamensopgaverne selv på baggrund af de gamle eksamensopgaver? Har i overvejet det? Hvis i gør det sådan så får i også jeres egen ophavsret.

 

Mere end 90% af vores brugere mener at kunne opnå en bedre karakter til matematik eksamen – prøv systemet kvit og frit og se hvordan vi kan hjælpe dig. Opret lynhurtigt med Facebook.

Opret med Facebook

 

Det var en stor kamel at skulle sluge, for det betød at vi skulle til at smøre ærmerne endnu højere op, og arbejde endnu hårdere end vi gjore i forvejen. Lige på det tidspunkt var iværksætterdrømmen meget lang fra virkeligheden, og for første gang overvejede vi om det var enden på vores drøm. Men det ikke alt der er let, og det gælder om at se mulighederne i de svære situationer – og det er her vi som brødre er et stærkt makkerpar. Det har vi fået med hjemmefra. Vi har altid lært at intet kommer af sig selv, og hvis man vil opnå noget, så kræver det hårdt arbejde. Vi valgte hurtigt at vi ikke vil lade os stoppe af et ”lille” bump på vejen. Løsning blev at vi i samarbejde med matematik studerende ville udvikle vores egne opgaver, og dermed ikke gå på kompromis med fagligheden. Vi fik hurtigt udviklet vores egne eksamensopgaver, og på nuværende tidspunkt er vi klar med matematik niveau c, og knokler for at få niveau b og niveau a klar, så vores eksamenstræner kan anvendes af alle, og på alle niveauer.

Jagten på en testklasse

Efter opgaveudviklingen på niveau c ville vi teste vores eksamenstræner – nu skulle vi selv til eksamen! Det lykkes os at få en testklasse, som fik testet eksamenstræneren i tre uger inden eksamen. Resultatet må siges at være godkendt. Helt overordnet må eksamenstræneren siges, at være en succes, idet det viste sig at de elever der havde lavet flest opgaver, også var de elever som klarede sig bedst til den afsluttende eksamen 🙂

Beståmatematik.dk i avisen

Matematik hjælp hæver din karakter er en artikel om os i avisen Sydkysten. Artiklen fortæller, hvordan idéen til beståmatematik.dk opstod og videreudviklingen af beståmatematik.dk. Læs og del gerne med en kommentar. Det ville vi blive glade for 🙂

me and brother

Læs mere: Hvad kan vores matematik træner?, En stor nyhed vi bare må dele med jer – vil du se hvad det er?

Share: